الأولى عراقيا، و(104) عالميا ... إنجاز علمي آخر تسطره جامعة بابل في التصنيف الكوري(The WURI) حققت جامعة بابل رتبة متقدمة في التصنيف الكوريThe World University Rankings for Innovation (The WURI)المتخصص في مجال الإبداع والابتكار لهذا العام WURI2024، حيث حصلت جامعة بابل على المرتبة 104 عالميا والأولى عراقيا، تليها جامعة البصرة برتبة 197 عالميا ولم تذكر أي جامعة عراقية أخرى ضمن التصنيف الذي تضمن تصنيف أفضل 300 جامعة عالمية . وبارك رئيس الجامعة الأستاذ الدكتور قحطان هادي الجبوري هذا المنجز العلمي والبحثي والأكاديمي الذي يعد مؤشرا متميزا على رصانة وجودة التعليم والمؤسسة التعليمية، ودعم روح الإبداع والابتكار لدى الطلبة، كما يبرز دور جامعة بابل في الانفتاح على المؤسسات وقطاعات المجتمع، وشمولية المعرفة، والإدارة الجيدة لموارد الجامعة، وتعزيز البنية العلمية التحتية، وبأحدث التقنيات الحديثة . وأكد رئيس الجامعة على ضرورة أن تكون مسارات البحث العلمي وفق رؤية مدروسة ومتقدمة تخدم التنمية وسوق العمل، وبما يعزز الارتباط المعرفي والانتاجي بينهما، لأجل تحقيق تطبيقات ملموسة ضمن هذا المسار، مشيرا إلى تعزيز روح المبادرة وبيئة العمل الجماعي، وخلق المهارات الفاعلة والمؤثرة في المجتمع، باعتبارها مسؤولية جمعية تفاعلية، داعيا أساتذة وباحثي الجامعة إلى بذل المزيد من العطاء خدمة لمسيرة التعليم العالي وعراقنا الحبيب . ويسلط تصنيف WURI الضوء على التعليم المبتكر والبحث العلمي والمشاركة في المجتمع وباستخدام 13 محورا وكما يلي:WURI: 6 categories in Innovation Target A1. Student Support and Engagement: Focuses on supporting student’sacademic and career success as well as student welfare, diversity, inclusion,and participationA2. Student Mobility and Openness: Focuses on exchange andcollaboration between schools and across national borders to promoteopenness and the sharing of knowledge and resources, rather than anindependent yet closed systemA3. Industrial Application: Emphasizes the application ofindustrial-related education and research to generate tangible impacts,diverging from the conventional focus on academia-driven research andeducation.A4. Entrepreneurial Spirit: Encompasses a range of elements andinitiatives that collectively foster an environment conducive toentrepreneurship and innovation.A5. Crisis Management: Focuses on managing environmental andeconomic crisis that universities face from the greater society, such as climatechange, diseases like COVID-19, and other global and local crisisA6. Social Responsibility: Focuses on researching and educating ethicsand integrity, rather than solely concentrating on knowledge and skills for academic success. WURI: 2 special topics for Year 2024 A7. Generative AI Application: Focuses on how universities are reactingto and applying Generative AI (e.g., ChatGPT) in their education, research, and administrationA8. Support for Global Resilience (Russian-Ukraine War): Focuses oncommunity engagement and outreach for global current issues such asRussian-Ukraine War. This could be a subset of “A6. Social Responsibility”,but this specifically focuses on current issues such as the Russian-Ukraine war.WURI: 5 categories in Innovation Means B1. Leadership: Emphasizes whether the existing leadership relinquish its privilege and continually adapt and innovate to remain effective andinfluential in the ever-changing landscape of higher education.B2. Funding: Focuses on how innovative approach a university took toraise fund by exploring diversified funding streams and adopting newmethodsB3. Infrastructure/Technology: Focuses on how well a university isadopting new technologies and new infrastructure to support theirinnovative efforts throughout the entire programsB4. Symbol (Promotion): Leverages creative ways to promote innovative programs effectively by thinking outside the boxB5. Culture/Values: Culture and value that promotes innovationthroughout the students, professors, and administrators in universitiesPromotes industry/student-centered thinking (rather than university/professor centered thinking)
نشر بواسطة: زهراء عبود احمد
تاريخ: 13/10/2024
تاريخ: 09/10/2024
تاريخ: 08/09/2024
تاريخ: 02/02/2024
تاريخ: 15/01/2024